Riksväg 41 och fartkameror
700 nya fartkameror ska upp till 2007. Polisen har kommit på att man kan sätta digitala kameror i skåpen så man slipper åka dit och hämta film att framkalla. Fantastiskt vad modern teknik är fantastisk. Jag tycker kameror är bra, de får ner hastigheten och det behövs. Sen kan man ju fundera på om böterna ska vara inkomstrelaterade, det hade kanske varit mer rättvist.
Nåja, en, eller möjligen några, av dessa nya kameror kommer att hamna längs väg 41 runt Veddige. Det behövs, där behövs det kameror. Genom samhället går det långsammare nu än när jag växte upp men utanför är det ofta det går för fort.
Att det går långsamt genom samhället är däremot vad resten av det här inlägget ska handla om. Jag var nämligen med om att se till att det blev en bättre trafiksituation i Veddige.
För er som inte känner till trafiksituationen i Veddige så kommer här en kort resume. Riksväg 41 går genom Veddige. Ett samhälle på ungefär 3000 invånare. Längs 41:an ligger matvarubutiken, pizzeriorna och en hel del annat. Det rör sig folk längs 41:an. Folk cyklar längs den. Dock, för ett flertal år sedan var vägen spikrak, och trottoaren extremt dålig. Stundtals låg trottoarkanten under körbanan vilket resulterade i att bilister inte kände om de råkade komma upp på trottoaren. Att vägen var väldigt smal gör inte saken bättre. En väg som är 50-begränsad, som borde vara 35-begränsad och där folk kör i över 70 är inte en trafiksäker väg.
Det fick en äldre man erfara. Han cyklade längs 41:an. Om han cyklade i kanten av vägen eller på trottoaren vet man inte. Han blev påkörd av en lastbil, om jag minns rätt så var det sidan av lastbilen som hans sida krockade med. Han överlevde dock ett tag på sjukhus. Men när han väl dock av skadorna, efter en tid på sjukhus, så stod det givetvis om det i tidningen.
Samma dag som tidningen (Hallands nyheter) skriver om att den äldre mannen hade dött så är polisen i Veddige. Man genomför trafikkontroll. Den går ut på att man bötfällde ungdomar i högstadieåldern som cyklade på trottoaren. Visst, regler är regler men idioti är dumt.
Det här gillade inte Veddigeborna. Vem hade gjort det. Särskilt som man länge klagat över 41:an. Nåväl, man bestämde datum, tid och gjorde aktion, en större del av Veddiges befolkning var med. En ganska enkel aktion. Man gick över övergångsställena längs 41:an. Det var förvisso innan lagen om att bilar ska stanna för gående på övergångsställen men ändå effektivt. Flera hundra personer som går över tre övergångsställen fram och tillbaka under några timmar skapar köer. Boråsare på väg till havet, boråsare på väg från havet och en massa andra människor satt i kilometerlånga köer. Det var med på riksradio i trafiktelegramen.
Jo, det var en polis där och titta. Men han var från Veddige. ”Nu får ni släppa förbi 3 till” var väl det mesta han sa var tredje minut sådär. Det var en effektiv manifestation. De allra flesta förstod vad vi gjorde och stödde vår sak. Givetvis var det en och annan som blev sur för att de inte hann till något möte eller inte fick åka till havet som de tänkt sig. Men på det stora hela var det uppskattat. Det märktes om inte annat när vi släppte på trafiken igen. Då cyklade jag och en bunt annat folk till framför bilkön en bra bit, någon kilometer ut mot strängbetong till. På en parkeringsficka ställde vi oss sedan och vinkade till alla bilarna som passerade. De flesta var som sagt positiva.
Det var min första demonstration som jag minns. Fullt möjligt att jag var med på någon ”rör inte min-kompis”-grej när jag var liten men det minns jag inte, och det räknas inte heller.
Nu är 41:an genom Veddige ändrad en hel del. Den är krokig med farthinder. Den är smalare på körbanan med har cykelbana längs ena sidan. Kanske bägge, minns faktiskt inte. Ända bort till Verktygsboden (eller Ullared2 som det inte får heta längre) är det cykelbana. Och ja, bilarna går långsammare. De folkliga protesterna lönade sig. Folkliga protester gör ofta det. Synd bara att någon ska dö innan det händer något.